Nation
131

KPN semak semula aspek kebajikan anggota terutama isu kesihatan mental

Kuala Lumpur – Ketua Polis Negara Tan Sri Abdul Hamid Bador akan menyemak semula aspek kebajikan anggota Polis Diraja Malaysia (PDRM) terutama berhubung isu kesihatan mental agar ia dapat ditangani lebih awal.

Beliau berkata sekiranya ada anggota dikesan mempunyai masalah, mereka harus diberikan khidmat kaunseling atau bantuan awal bagi mencegah kejadian tidak diingini berlaku.

Mengambil iktibar kejadian seorang anggota polis berpangkat koperal dipercayai menembak mati anaknya berusia tujuh tahun sebelum menembak diri sendiri dalam kejadian di Jalan Widuri 1, Taman Sentosa Jaya, Seremban, Rabu lalu, Abdul Hamid berkata beliau kecewa kerana pihaknya tidak dapat mengesan awal keadaan psikologinya.

“Saya berasa amat kecewa kerana kami tidak dapat mengesan keadaan psikologi anggota polis (detektif) itu. Ini bukanlah pertama kali kes ini berlaku, sebelum ini ada satu kes di Perak, seorang ibu mengunci diri bersama anak-anaknya dan membakar biliknya dalam kuarters polis.

“Selain itu, sewaktu awal Perintah Kawalan Pergerakan ada anggota saya menembak dirinya di sekatan jalan raya kerana dia dikatakan mendengar suara halus menyuruhnya berbuat demikian,” katanya kepada Bernama baru-baru ini.

Abdul Hamid berkata sekiranya seseorang anggota polis menghadapi masalah psikologi dan tidak ditangani, ia amat berbahaya kerana anggota bertugas biasanya dibekalkan dengan senjata api.

“Banyak kes yang sama berlaku di luar negara dan saya akan kaji balik supaya perkara-perkara ini dapat dielakkan dengan intervensi awal,” katanya.

“Selain itu, maklumat yang saya terima daripada Ketua Polis Negeri Sembilan (Datuk Mohamad Mat Yusop) motif anggota polis itu membunuh diri adalah kecewa dan berdasarkan cerita saksi, anggota polis itu mempunyai masalah keluarga…dan ia sungguh tragis jika dia betul menembak anaknya sebelum menembak kepalanya. Bagaimana kes ini berlaku, ia masih dalam siasatan lagi,” katanya.

Abdul Hamid berkata beliau juga mengarahkan Mohamad untuk menyemak kembali sejarah perkhidmatan anggota polis berkenaan di tempatnya bertugas.

Pada Rabu lalu, anggota polis berkenaan bersama anak lelakinya ditemukan maut selepas tembakan dilepaskan, dalam sebuah kereta jenis Proton Wira pada kira-kira 6.42 petang. – Bernama

More Similar Posts

Most Viewed Posts
Menu